سبک زندگی

مهارتهای ضروری برای زوجین در مواجه با موقعیت های اضطراب زا و استرس آور

مهارتهای ضروری برای زوجین در مواجه با موقعیت های اضطراب زا و استرس آور

همه زوج ها در زندگی مشترک با بالا و پایین های زیادی مواجه می شوند و همه ما ممکن است اضطراب را در موقعیت های مختلف از قبیل بیماری، شرایط بد اقتصادی ویا مسائل ریز و درشت روزمره تجربه کنیم…

اما چگونه در این موقعیت ها با همسر یا شریک زندگی خود برخورد کنیم و همچنان رابطه مشترک خود را دور از آسیب نگه داریم… در مطلب زیر به بررسی مهارتهای مواجه با شرایط تنش زا در زندگی پرداخته شده است:

* یادگیری و تمرین پذیرش

هرگاه به مشکلی برخوردیم به دنبال راه حل مناسبی باشیم اما بدانیم که همه مسائل راه حل های ساده و روشنی ندارند.

اگر یک مسئله راه حل ساده ای داشت شما مضطرب نمی شدید و آن را حل می کردید. پذیرش به معنی اعتبار بخشیدن یا دوست داشتن یک چیز نیست بلکه به معنی توجه کردن به آن موضوع است.

* در یک تیم بمانید

در مقابله با مشکلات از یکدیگر جدا نشوید و همیشه این قضیه را در نظر داشته باشید که هر قدر شرایط تنش زا و اضطراب آور باشد مقصر شما و یا همسرتان نیستید پس هیچ کدام دیگری را برای بوجود آمدن این موقعیت سرزنش نکند.

برای مثال وقتی در بحران بد اقتصادی به سر می برید و تمام ذهن تان درگیر حل و فصل این ماجراست از عبارت هایی همچون کاش می شد…‌ زمان بیشتری با هم سپری کنیم ویا خیلی دوست داشتم به یک سفر برویم استفاده کنید تا به همسر و شریک زندگی خود نشان دهید که با وجود همه دغدغه های موجود همواره برای کنار او بودن تلاش می کنید.

هیچوقت همزمان با پارتنر خود دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید؟

در چنین شرایطی نگاه همدلانه ای بیاندازید و بگویید متاسفم که با شرایط کنونی نمی توانم از تو مراقبت کنم ای کاش زودتر بهتر شوم و شرایط را بهتر کنم… اضطراب و استرس ایجاد شده فرد را مستاصل و نیازمند کمک می کند. بهتر است از این موقعیت هابرای تقویت پیوند عاطفی خود کمک بگیرید و اجازه ندهید رابطه تان دستخوش آشفتگی شود.

* درخواست یاری و کمک از منابع مختلف

می توان با در نظر گرفتن اوضاع حاکم از دیگران هم در خواست کمک کرد. در همان مثال آنفولانزا می توان از والدین و یا بستگان نزدیک کمک خواست. اگر در شرایط بد مالی قرار گرفتید ممکن است کمک اندک افراد مطمئن باعث تسهیل و آسان شدن شرایط پیش آمده شود.

* انعطاف پذیری در نقش ها

طبیعی است که در شرایط بحرانی بخواهید سخت گیرتر در نقش خود ظاهر شوید ولی این دقیقا زمانی است که باید منعطف باشید و اجازه دهید اگر لازم است به جای شما همسرتان وارد میدان شود و حداقل از بار عاطفی موقعیت بکاهد.

* بالا بردن آستانه تحمل همه ما در وضعیت های تنش زا واکنش های مختلفی از خود بروز می دهیم و این نشان دهنده درست بودن یکی و یا نادرست بودن دیگری نخواهد بود. برای مثال فردی در شرایط بحرانی و اضطراب آور فیلم تماشا می کند و یا در رسانه های اجتماعی وقت می گذراند ولی همسرش دوست دارد تنها باشد و زمانی را در تنهایی سپری کند. هر فردی به شیوه خاص خود با آشفتگی هایش دست و پنجه نرم می کند و بهتر است همدیگر را همانگونه که هستیم بپذیریم‌.

* بهره گیری از شوخ طبعی

تلاش کنید توانایی شوخ طبعی خود را افزایش دهید و در شرایط سخت و آشفته ضربه کوچک و تکانی به محیط خشک بدهید.
یکی از دوستان در این باب تعریف می کرد که یکبار به خاطر مسئله ای در محیط کارش چند روز با ذهنی آشفته کوهی از اضطراب را تحمل می کرده است؛ یکروز وقتی همسرم را دیدم که با خیالی آسوده تلویزیون تماشا می کند

با عصبانیت گفتم از تو و تلویزیون و همه برنامه های آن متنفرم. همسرم با لبخند گفت:

من هم با نظرت موافقم من هم مدتی است که از این برنامه های تلویزیونی لذت نمی برم‌. با این جمله او تازه متوجه شدم چقدر حرفی که زدم بی مفهوم بود و هر دو خندیدیم …

همین خنده باعث شد آرامتر شوم و با همسرم در مورد مسئله پیش آمده صحبت کنم و گفتگوی پر بسامدی در این رابطه مطرح شد که منجر به رفع مشکل شد.

* برنامه ریزی برای رهایی از شرایط ملتهب

اولویت بندی کنید… در نظر بگیرید که کدام موارد باید به طور اضطراری انجام شوند و کدام موارد را می توان به تاخیر انداخت. مطمئن شوید که خود و همسرتان در سلامت روحی و فیزیکی به سر می برید. گاهی فقط یک روز را به شب رساندن در شرایط طاقت فرسا و اضطراب آور یک قدم وحرکت موفقیت آمیز محسوب می شود.

سخن آخر

* تمرین شفقت و مهربانی به خودتان یادآوری کنید که شما و شریک زندگی تان با دقت و تلاش در یک مسیر برای عبور از این شرایط تنش زا هستید پس در مقابل یکدیگر مهربان و دلسوز باشید و از حمایت هم دریغ نکنید.

* زهره کلاهدوز
مشاور خانواده و روان درمانگر
عضو رسمی کالج روان درمانگران اونتاریو

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا