سبک زندگی

Life Coaching چیست؟

Life Coaching چیست؟

* سارا رحیمی
مربی مهارتهای زندگی، عضو انجمن بین المللی کوچ های حرفه ای (ICF) ، نویسنده، سخنران

 

Life Coaching / عده زیادی از افراد هنوز با واژه Life Coaching آشنایی ندارند وهمیشه ازمن سئوال میشود که من دقیقا چه کار میکنم. بعضی افراد فکر میکنند Coaching همان مشاوره ویا روان درمانی است.

 

عده ای دیگر فکر میکنند Coaching چیزی نیست به جز تشویق افراد برای رسیدن به اهدافشان!

وقتی شما لغت Coach ویا Coaching را می شنوید ناخودآگاه به مربی فوتبال ، تنیس ، بازیگری و یا آواز فکر میکنید. احتمالا این روزها با افراد زیادی با عناوین مختلف مثل , Life Coach , Relationship Coach,Business Caoch ویا Career Coach برخورد کرده اید.

دسته ای از این افراد از تجربه وتخصص خود استفاده می کنند و لزوما مدرک ویا دانش Coaching ندارند. این گروه درواقع همان Mentor ، مربی ویا پیش کسوتان باتجربه هستند که تجربه وتخصص خودرا در یک زمینه خاص دراختیار افراد تازه کار قرار می دهند وبه قول معروف راه و چاه را به آنها نشان می دهند.

Therapists ویا همان مشاوران روانشناس ویا روان درمانگر معمولا به افرادی که از افسردگی، اضطراب ویا مسایل روحی رنج می برند کمک می کنند.

Coaching حرفه ای یا همان Professional Coaching چیست؟

 

همانطور که یک مربی فوتبال یک فوتبالیست را کمک می کند تا از تمام تواناییهای جسمی خود به نحو احسنت استفاده کند واورا تشویق و حمایت می کند تا به جایگاه مطلوب و مورد نظر خود برسد، یک Coach حرفه ای هم به شما کمک می کند تا از جایی که هستید به جایی که می خواهید برسید.

در Coaching بیشتر از آنکه پند واندرز داده شود ویا راه حل ارائه شود سئوال زیاد میشود سوال هایی که فقط شما جواب آنها را دارید.

Coaching یک پروسه خلاق وفکربرانگیز است ودریک محیط کاملا عاری از قضاوت انجام میشود.

ما معتقدیم همه انسانها توانمند وخلاق هستند وبه راحتی میتوانند به اهداف و آرزوهای خود برسند. تعیین هدف ورسیدن به آن ممکن است راحت باشد پس چه عاملی باعث میشود ما در جایگاه مطلوب در زندگی مان نباشیم؟

 

نقاط کور، ترسها وافکار محدود کننده وباورهای منفی عواملی هستند که مانع رشد وپیشرفتمان میشوند وبه ما اجازه حرکت درمسیر دلخواهمان را نمی دهند.

نکته این است که شما فکر میکنید جزیی از باورهایتان هستید زمانیکه بتوانید “خود” و”افکارتان” را از هم جدا کنید میتوانید شاهد یک پیشرفت ودگرگونی در شخصیت و نتیجتا زندگی خود باشید.

باورهای شما که نتیجه تربیت وفرهنگ جامعه شما هستند تصمیم گیری شمارا شکل میدهند. به کمک یک Coach حرفه ای شما میتوانید این افکار و باورها را واضح ببینید وآنها را تغییر دهید.

اینها همان نقاط کوری هستند که شما نمیبینید. قدم به قدم آگاهی شما نسبت به خودتان، باورهایتان و احساساتتان بالاتر می رود نقاط قوت خودرا قویتر و نقاط ضعف خودرا کمرنگ تر میکنید.

به دنیا وهر اتفاقی که می افتد به دید تازه ای نگاه میکنیدحتی به اینکه چطور به مسایل در گذشته نگاه میکردید میخندید و دیگر احساس سنگینی ویا درماندگی نمیکنید چرا که Coaching به شما کمک میکند باورهای مثبت و تقویت کننده را جایگزین باورهای قدیمی ومنفی کنید واز تکنیکهای جدیدی برای رودررویی با مسایل و مشکلات استفاده کنید مثل این است که موانع نامریی که بین شما وچیزی که میخواستید به آن برسید ناگهان از بین می رود وشما احساس توانمندی و نشاط بیشتری میکنید.

دریک جمله میتوانم بگویم یک Coach حرفه ای به شما کمک میکند تا به عمق جدیدی از تواناییهایتان دست یابید وانسان توانمندتری باشید تا در زندگی به نتایج دلخواه دست پیدا کنید.

مشاهده بیشتر

یک دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر من مدت سه سال هست که توی شیراز دارم coach کار میکنم آموزش هامو زیر نظر اساتید شیراز گذروندم برای ارتقاء کارم نیاز به منابع و مجوز دارم که به دلیل مخالفت های بچه های هسته مشاوره کار سختیه خوشحال میشم راهنمائیم کنید بخصوص با توجه به وضعیت انتقالی فرهنگی قشر نوجوان شدیدا آسیب پذیر و از سوی خانواده و جامعه مارک دار شدن بین شاگردای من کم نیستن کسانی که به خاطر اقدام به خودکشی یا خود زنی از طرف دوستان یا خانواده ها به من معرفی شدن نمیدونم چیکار میکنم ولی حال شاگردام خوبه شاید فقط ظرف عاطفی شون رو پر کردم اما هرچه هست الان حالشون خوبه خوشحال میشم کمکم کنید تا بتونم کمک کنم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا