سبک زندگی

به بهانه ۲۸ می روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

به بهانه ۲۸ می روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود

پریود و قاعدگی

۲۸ می روز جهانی بهداشت قاعدگی و پریود بود . تمامی فعالین حقوق زنان در تلاش برای شکستن این تابو در حال فعالیت بودند و از آنجا که همکاران نشریه تهرانتو نیز برای بانوان شایسته احترام ویژه ای قائل است بر آن شدیم تا در این مورد ما هم سهمی داشته و آگاهی رسانی کنیم.

قاعدگی یا پریود چیست و چرا و چگونه بوجود می آید؟

در هر چرخه قاعدگی، بدن برای حاملگی آماده می‌شود. ابتدا یک یا چند تخمک از تخمدان آزاد می‌شوند و به سمت رحم حرکت می‌کنند.

اگر در زمانی که تخمک در حرکت به سوی رحم است، اسپرم به آن برسد لقاح صورت می‌گیرد و رویان یا نطفه تشکیل می‌شود.

رویان می‌تواند پس از رسیدن به رحم به دیواره داخلی آن متصل شود تا دیواره رحم آن را محافظت و تغذیه کند؛ به این مرحله از تشکیل جنین، لانه‌گزینی می‌گویند.

تنها سلول‌های تخمکی که بارور شده‌اند و کامل لانه‌گزینی کرده‌اند می‌توانند به رشد خود ادامه داده و تبدیل به جنین شوند.

برای اینکه لانه‌گزینی موفق باشد هم زمان با تولید و آزادسازی تخمک از تخمدان، رحم هم دچار تغییراتی می‌شود تا در صورت وقوع لقاح، آماده حمایت و تغذیه رویان باشد.

اگر لقاح رخ ندهد، دیرتر و یا زودتر از زمان تخمک گذاری رخ دهد، رویان نتواند به‌طور صحیح در بافت داخلی رحم لانه گزینی کند یا این لایه و یا آندمتر به اندازه کافی ضخامت نداشته باشد و یا هورمون های لازم از هیپوتالاموس و هیپوفیز و تخمدان ها ترشح نشود آندومتر ناپایدار شده و ریزش می‌کند و اینجاست که ما شاهد خونریزی های ماهانه از بدن دختران و بانوان عزیزمان هستیم .

توجه داشته باشیم که به دلیل تغییرات شدید هورمون ها در این دوران حدود ۳۰ درصد از بانوان دچار سندرم قبل از قاعدگی PMS می شوند و لازم است تمامی آقایان عزیزمان در مورد این سندرم اطلاعاتی داشته باشند.

در اینجا تنها به اختصار در مورد فعالیت چند ارگان تاثیر گذار در پریود و بارداری صحبت شد.

و تنها پزشکان و زوجینی که درگیر نازایی هستند، متوجه اند که کارکرد دقیق تک تک این ارگان ها چگونه و تا چه اندازه ای پر اهمیت است و آنجاست که تعداد تخمک ها، هر روزی از چرخه ی قاعدگی، میزان ضخامت همین لایه ای که بسیاری از ما از تشکیل و وجودش شرمگین و ناراحتیم اهمیت زیادی پیدا می کند و آنجاست که با افتخار در مطب دکتر بدون هیچ خجالتی پس از تزریق ده ها آمپول دردناک هورمونی، حتی می دانیم چند تخمک داریم و یا لایه ی آندومترمان چند میلیمتر رشد داشته‌ است.

اگر از کارکرد غدد و هورمون ها و غیره … بگذریم اهمیت این لایه ی نازک در تولید مثل و ادامه نسل بشر بقدری پر اهمیت است که به نظر می رسد مثل بسیاری از مسائل دیگر ما بانوان دست کم گرفته شده و این خود ما زنان هستیم که در درجه اول باید به آن اهمیت بدهیم.

(لازم به ذکر است که حتما در بسیاری از خانواده ها در این باره تابویی وجود ندارد و خانواده ها در این باره بسیار روشنفکرانه عمل می کنند ) ولی متاسفانه در بسیاری دیگر از خانواده ها و جوامع اینگونه نیست و اینجاست که هر یک از ما می توانیم در این زمینه آگاهی رسانی کرده و سهمی داشته باشیم.

یکی از کارهایی که حتما باید انجام دهیم در مورد دخترانمان است. پیشنهاد می شود:

۱. قبل از ورود به سنین بلوغ به آرامی آموزش های لازم( شناخت بدن و فیزیولوژی زنان، چرخه قاعدگی، مسائل جنسی و پیشگیری های بارداری و بیماری های قابل انتقال از طریق تماس جنسی) توسط متخصصین این حوزه به کودکان داده شود.

۲. دادن آموزش های لازم به دخترانمان در مورد نظافت، حمام رفتن، عوض کردن به موقع پدها، تغذیه مناسب و خوردن قرص آهن در این ایام.

۳. تا جای ممکن در کنار فرزندان عزیزتان از پریود بودن خودتان بد نگویید و شکوه نکنید. متاسفانه بسیاری از بانوان ما مدام در این باره شکوه دارند و بدینگونه احساس بدی را از زن بودن به فرزندانشان انتقال می دهند.

۴.در این باره با همسر و برادران خود صحبت کرده و کمک کنید تا درک صحیحی از این موقعیت داشته باشند تا بتوان از آنها توقع داشت که در این ایام بتوانند حمایتگرانه عمل کنند. (چگونه از مردی که اطلاع صحیحی از این چرخه و مسائل مربوط به آن را ندارد توقع حمایت و درک داریم؟)

۵. در جامعه و به زنان دیگر در کنار آمادن با این مسئله و تابو شکنی آن یاری رسانی کنید.

و پیشنهاد آخر:
اگر دختر یا دختر خواهر یا …. دارید، گوش بزنگ باشید که وقتی پریود شد با افتخار به او تبریک بگویید و برایش کادویی گرفته و جشنی ترتیب دهید و با احتیاط و حیای کامل بزرگ شدن او را به دیگران یادآوری کنید و بگذارید اینگونه به زن بودن خود افتخار کند و از آن لذت ببرد.

* کتایون خطیر
مشاور خانواده و جامعه شناس

تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷

کتایون خطیر
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا