سبک زندگی

زبان عشق

زبان عشق

از نظر دکتر چاپمن انسانها با زبان عشق خودشان به دیگران عشق می ورزند بی خبر از آنکه هر انسانی زبان عشق متفاوتی دارد. بنابراین بعضی از روابط علیرغم یک شروع زیبا و رمانتیک ممکن است پس از مدتی به جنگ و دعوا تبدیل شود.
۵ زبان عشق از دیدگاه چاپمن:
۱.کلام تایید آمیز
۲.وقت گذاشتن برای یکدیگر
۳.دریافت هدیه
۴.خدمت به یکدیگر
۵.تماس فیزیکی
در هفته های قبل راجع به سه زبان عشق (هدیه دادن و خدمت به یکدیگر و وقت گذاشتن برای یکدیگر ) گفته شد. این هفته راجع به کلام تائید آمیز صحبت می کنیم.

کلام تایید آمیز:
کلام تایید آمیز به معنای تایید کردن و تشویق کردن نکات و جنبه های مثبت شخصیتی و رفتاری طرف مقابلمان است
و از بهترین راه های ترمیم رابطه عاطفی است.
بسیاری از ما به طور غیر ارادی در ارتباطاتمان فقط به دنبال نقاط ضعف طرف مقابلمان می گردیم و عادت داریم بیشتر متوجه نکات منفی در روابطمان باشیم. و به جای تایید و تشویق، از سرکوفت زدن و بیان نقاط ضعف یکدیگر لذت می بریم.
اگر بدانیم کلام تایید آمیز می تواند چه معجزه ای در زندگی ما داشته باشد، همیشه به دنبال علتی برای تایید و تشویق طرف مقابلمان می گردیم.
برای انسانهایی که زبان عشقشان کلام تایید آمیز است، شنیدن جنبه های مثبت شخصیتشان، قدرشناسی و تایید شدن حیاتی ترین راه حفظ و از راه های ترمیم رابطه عاطفی شان است.
به یاد داشته باشیم زبان، قدرت آفرینش مرگ و زندگی را دارد.
تعریف شفاهی یا قدردانی با کلمات، ابزارهای قدرتمند ابراز عشق اند.
جملات تایید آمیزی همچون:
-چقدر این لباس بهت می آید.
– وای ! امروز چقدر زیباتر شدی.
– تو بهترین آشپزدنیا هستی. من عاشق این خورشی هستم که تو پخته ای.
– واقعا متشکرم که سطل زباله را بیرون بردی.
– تو برای من خوشتیپ ترین مرد دنیا هستی.

اگر زن شوهری به طور منظم چنین گفته هایی را از یکدیگر بشنوند فضای عاطفی شان به مرور عاشقانه تر خواهد شد۰
معمولا وقتی ما کلام تایید آمیز دریافت می کنیم ، ترغیب می شویم که متقابلا کاری انجام دهیم و این باعث بهبود روابطمان خواهد شد .
یکی از قدرتمندترین ابزارها برای بازگرداندن دوباره عشق به زندگی این است که هربار که با کار شایسته و خوبی از جانب همسرتان مواجه شدید ،شفاها از او تعریف و با کلام تان از او تشکر و تمجید کنید. به عنوان مثال:» واقعا متشکرم که قبض برق را می پردازی. همه مردها این کار را نمی کنند.»

چند نکته برای بکار بردن کلمات تایید آمیز:

-لحن آهنگین
عشق مهربان است. برای ارتباط عاشقانه باید از واژه های مهرآمیز و لحن و آهنگ ملایم استفاده کنیم. یادتان باشد لحن صدای شما مهم تر از کلماتی است که استفاده می کنید. پس اگر می خواهید عشق را در زندگی خود پر رنگ تر کنید باید با لحن ملایم با یکدیگر سخن بگوئید.

– کلمات فروتنانه
وقتی با ادب و فروتنی خواستی را با طرف مقابل در میان می گذارید در واقع ارزش و قابلیت او را تایید می کنید و همین خود موجب محبت بیشتر بین شما خواهد شد.با درخواست امرانه نمی توان مهر و محبت کسب کرد. درخواست توام با فروتنی امکان تجلی عشق را خلق می کند حال آن که تحکم آن را از میان می برد.

– تشویق استعدادها
در نظر داشته باشید که ممکن است در وجود همسر شما توان بالقوه ای در بخش های ناامن وجود او نهفته باشد که در انتظار کلام تشویق آمیز شماست. و با تشویق درست و به موقع شما می تواند بالفعل شود .
لطفاً توجه داشته باشید که به همسرتان فشار نیاورید تا کاری را که شما می خواهید انجام بدهد. فقط او را تشویق کنید تا علائقی را که دارد پرورش بدهد. گاهی بعضی به همسرشان فشار می آورند که وزن کم کند و می گویند:»من دارم تشویقت می کنم» اما از نظر همسر اینچنین نخواهد بود .فقط وقتی کسی خودش بخواهد وزن کم کند شما می توانید تشویقش کنید.تا موقعی که خودش چنین خواسته ای نداشته باشد کلمات شما لحن نصیحت را پیدا می کند و به ندرت باعث تشویق می شود و طرف مقابل همیشه آن ها را به صورت نوعی قضاوت می بیند که باعث ایجاد احساس گناه است.
تشویق مستلزم توجه و محبت و نگاه کردن به جهان از چشم همسرتان است.ما باید بفهمیم چه چیزی برای همسرمان مهم است.
این هنر ماست که بفهمیم چگونه و کدام خصوصیت همسرمان را تشویق کنیم.

تمرین های مرتبط:
۱-تهیه دفترچه ای را برای ثبت جملات تاییدآمیز
هرگاه کتاب یا فیلم یا مقاله ای می خوانید یا تماشا می کنید کلمات محبت آمیز یا جملات تاییدآمیز آنها را در این دفترچه یادداشت کنید تا بتوانید از فهرست بلندبالایی که به زودی به دست می آورید برای ابراز عشق به همسرتان استفاده کنید.

۲-در غیاب همسرتان از او تعریف کنید. و مطمئن باشید که دیگران این تعاریف را به گوش او خواهند رساند . بخصوص اگر پیش مادر یا پدرش از محاسن او بگویید تاثیر بیشتری خواهد داشت .

۳- در جمع و در زمانی که همسرتان نیز حضور دارد از او تعریف کنید.بیان نقاط مثبت همسرتان در حضور دیگران باعث ایجاد انگیزه برای ادامه ی رفتار مثبت او می شود . (درست عکس آنچه بسیار دیده یا شنیده ایم که می گویند :تا چشم شان به دیگری می افتد زبان به انتقاد می گشایند.)

۴-فهرستی از خصوصیات مثبت همسرتان تنظیم کنید. سپس هر هفته دو مورد از خصوصیات مثبت او را برگزینید و به طور شفاهی بابت آنها از همسرتان تشکر کنید.

تایید و تشویق برای همه مهم و کارساز است اما در مورد کسانی که زبان عشقشان کلام تایید آمیز است صدچندان مهمتر و موثرتر است.
همواره یادتان باشد ،هدف عشق به دست آوردن چیزی نیست که شما می خواهید بلکه انجام دادن کاری برای خوش حالی کسی است که دوستش دارید.
امید که با بکار بردن راهکارهایی که بارها و بارها امتحان شده معنایی عاشقانه تر به زندگی مان بخشیم.

*کتایون خطیر
جامعه شناس و مشاور خانواده

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا