سبک زندگی

چگونه با غم و اندوه پس از جدایی کنار بیاییم

* هدیه صمیمی
special to relationship and grifing

در دنیای امروز غم، اندوه و گریف های بسیار وجود دارد که انسانها روزانه با آنها در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

یکی از رایج‌ترین این اندوه‌ها طلاق، جدایی یا رها شدن از یک رابطه یا زندگی مشترک است. بطور کلی طلاق بعد از پیوند دو طرف باهم و پیمان بستن برای تعهدات رسمی خود، به دلیل تغییر در شرایط و مسیر زندگی و عدم قاطعیت در ریشه یابی یا مواجه شدن با مشکلات بوجود می‌آید.

پیامدهای حاصل از پدیده تلخ طلاق در زمینه های متعددی خود را نشان می دهد. این پیامدها بسته به شرایط فکری، فرهنگی، خانوادگی و اقتصادی فرد تاثیرات متفاوتی بر زندگی او خواهد گذاشت.

یکی از اشتباهات رایج امروز در این مورد جایگزین کردن سریع یک رابطه جدید با رابطه از دست رفته گذشته است. در صورتیکه رابطه‌ای درون شما به نتیجه نرسیده و مدت واقعی مشکل و مواجه شدن شما با آن نگذشته نباید وارد رابطه دیگری شوید.

رابطه جدید فقط آرامشی موقت ایجاد می‌کند و هر چه بیشتر شما پیش ‌روید دچار احساسات دوگانه و عذاب وجدان خواهید شد.

اختلال در خلق و خوی و توجه به سخنان مردم (دهان بینی) نیز نه تنها به حل ریشه‌ای مشکلات شما کمکی نمی‌کند بلکه مشکلی جدید بر مشکلاتتان می‌افزاید. به خاطر داشته باشید که در هنگام التهابات درونی نیاز به درمان قطعی است نه التیام موقت .

ایجاد رابطه جدید همانند التیام موقت است و گاهی وضعیت را خراب‌تر هم می‌کند.

بررسی ها نشان می دهد احتمال شکست در رابطه‌هایی که به سرعت پس از طلاق انجام می شود زیاد است زیرا در این فرصت کم امکان شناخت درست و واقعی مسائلی که باعث شکست رابطه قبلی شما شده است وجود ندارد. لذا بهتر است بین طلاق و رابطه جدید حداقل چند ماهی فاصله بیندازید و اگر این روزها احساس تنهایی و بی پناهی شما را آزار می دهد به فکر راه های بهتری مثل ورزش کردن، صرف وقت با دوستان و اقوام، یادگیری هنر و مهارت های جدیدو … برای کنار آمدن با تنهایی باشید.

برخی افراد اما در مسیر زیاده‌روی کرده و برای فراموش کردن ناراحتی ها و از همه مهم تر پر کردن تنهایی خود بعد از طلاق آن قدر کار برای خود می تراشند که دیگر وقتی برای تفریح ندارند. اضافه کاری زیاد، شغل دوم یا شرکت در کلاس های آموزشی از جمله اقداماتی است که برخی افراد انجام می دهند.

البته بعد از مدتی بیشتر این افراد متوجه می شوند که بیش از قبل مریض می شوند، سرما می خورند یا احساس ضعف به سراغ آن ها می آید. باید توجه کرد که بدن در زمان استرس و تنش دچار تغییراتی می شود و یکی از اولین تغییرات کاهش قدرت ایمنی بدن است.

برخی افراد نیز بعد از طلاق به صورتی افراطی سر خود را گرم می کنند، ممکن است دیگر استرس و تنش را در سطح بالا احساس نکنند ولی این امر باعث می شود بدنی که از قبل دچار تغییراتی شده است فرصت بهبود را از دست بدهد.

بعد از طلاق افراد حتما باید زمان مناسبی را به استراحت و خواب کافی اختصاص دهند. از طرفی رسیدگی به تغذیه و ظاهر اهمیت دارد زیرا از این طریق می توانید بخشی از اعتماد به نفسی را که طی طلاق از دست داده اید بازیابید.

عده دیگری نیز رابطه خویشاوندی و یا افرادی را که تا چندی پیش با آن ها رفت و آمد داشتند را قطع می کنند و البته برای این کار خود دلایلی نیز می آورند. آن ها می گویند نمی خواهند درباره وضعیت زندگی خانوادگی خود مجبور به توضیح باشند، البته یکی دیگر از دلایل نیز دور شدن از افرادی است که آن ها را یاد زندگی گذشته می اندازند.

از دست دادن دوستان و افرادی که تا مدتی پیش با آن ها رابطه عاطفی داشتید احساس تنهایی بعد از طلاق را به نحو قابل توجهی تشدید می کند. در عین حال برخی افراد امکان درد دل با خانواده و خویشاوندان نزدیک خود را نیز ندارند و احساس می کنند اگر درباره مشکلات خود با آن ها صحبت کنند آن ها بیشتر غصه می خورند. در این شرایط شاید روش بهتر، انتخاب برخی دوستان برای ادامه و البته تقویت رابطه است. بد نیست به این نکته توجه کنید که در بسیاری از موارد این تصور ماست که دوست ما می خواهد دائم درباره همسر سابق یا زندگی گذشته ما سوال کند. به جای این پیش داوری ها سعی کنید حتما دوستانی را برای خود نگه دارید و با ادامه دادن رابطه با آن ها از منزوی شدن خودداری کنید.

در نهایت باید قبول کنید که طلاق یک مرحله گذار است و باید به خودتان و دیگران اجازه دهید که این موضوع روال خودش را طی کند تا شما به زندگی عادی بازگردید.

HEDI SAMIMI
۴۱۶.۹۸۸.۵۲۸۰
Info@halehcoaching.com
www.halehcoaching.com
Instagram: hedi samimi

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا