کانادا

زندگی افراد با سیستم ایمنی ضعیف زیر سایه کووید۱۹ چگونه خواهد بود؟

PHD
PHD

 

زندگی افراد با سیستم ایمنی ضعیف زیر سایه کووید19 چگونه خواهد بود؟
زندگی افراد با سیستم ایمنی ضعیف زیر سایه کووید۱۹ چگونه خواهد بود؟

 

همه گیر شدن کووید۱۹ برای همه بخصوص افرادی که سیستم ایمنی شان پایین است خطر دارد.

«آلیس دنیس» که سرطان دهانه رحم، لوپوس و بیماری تنفسی دارد در این رابطه می گوید: هفته گذشته با پزشک خودش تماس گرفته و درخواست کرده که او را ویزیت نکند.

پزشک وی نیز به او گفته که نه تنها در معرض خطر بالایی در برابر کووید۱۹ است بلکه به دلیل تقاضای زیادی برای دستگاه های کمک تنفسی احتمالا نمی تواند موفق به دریافت آنها شود.

«دنیس» درحالی که اشک می ریخت ادامه داد: من واقعا می ترسم. مثل این است که ناگهان از خواب بیدار شوی و خود را در یک فیلم تخیلی ببینی.

بسیاری از کانادایی ها با چنین معضل غیر قابل تحملی روبرو هستند. برخی می گویند کووید۱۹ افرادی را که ضعف سیستم ایمنی دارند از بین می برد.

دکتر کامیل لمیو، رئیس پزشکی خانواده University Health Network در تورنتو گفت: افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند بدنشان می تواند پادتنهایی که برای مقابله و دفع عفونت ناشی از کووید۱۹ لازم است را تولید کند اما دیگران در این رابطه چندان خوش شانس نیستند.

وی افزود: سالمندان مخصوصا آنهایی که دو بیماری (یا بیشتر) دارند ایمنی بدنشان در مقابل این ویروس پایین است و در گروههای سنی دیگر ممکن است این حالت کمتر باشد.

 

چه افرادی در مقابل کروناویروس آسیب پذیرند؟

 

گروههای آسیب پذیر در مقابل کرونا شامل افرادی هستند که دارای اختلالات خود ایمنی، سرطان، تحت درمان با شیمی درمانی و بیماران ریوی می باشند.

دنیس مشمول سه مورد از این موارد می شود و موجب شد که تولد ۳۷ سالگی اش را در قرنطینه جشن بگیرد درحالی که به شدت نگران آینده بود.

او قرار بود در ماه جاری رحمش را از بدنش خارج کنند اما با شرایط پیش آمده او پیش بینی می کند این جراحی به ماه می یا عقب تر موکول می شود.

علاوه بر این وقتی او نمی تواند خانه را ترک کند، چگونه باید آزمایشاتش را انجام داده، درمانش را ادامه دهد و دارو تهیه کند بخصوص اینکه او باید با وسایل کمکی حرکت کند.

او همچنین نگران کارهای مهم و اولیه خود مانند تهیه پول، غذا و ایمنی اش است. والدین او نیز هر دو در شرایط ایمنی پایین هستند و نمی توانند برای او کاری بکنند بنابراین او باید خودش به فکر سلامتی اش باشد. با این وجود «دنیس» به فکر دیگر اعضای جامعه سرطانی ها است و می گوید کسی باید به آنها کمک کند.

او می گوید که خودش در زمانه ای که هر کسی به فکر خودش است، این افراد وقتی او احساس ناراحتی می کند کمکش می کنند.

«دنیس» که گروهی را برای حمایت از کانادایی هایی که ضعف ایمنی دارند راه اندازی کرده می افزاید: این افراد به کسانی مثل من که شاید در جامعه زیاد مورد توجه نباشیم، امید می دهند و کمک می کنند.

«رنه پاتنادو»،که دارای اختلال خود ایمنی است و سابقه بیماری تنفسی نیز دارد در هفته های اخیر آنقدر کاغذ توالت ها را دلسوزانه برای یکی از اعضای خانواده اش که سرطان دارد مصرف کرده که حتی فراموش کرده باید مجدد خرید کند.

او طی دو روز برای خرید مواد شوینده و حمام به ۱۰ جای مختلف در می سی ساگا- انتاریو رفته است.

این زن ۴۹ ساله هربار که برای خرید وارد یک فروشگاه جدید می شد، نگران این بود که در معرض خطر کروناویروس قرار گیرد درحالیکه حتی یک سرماخوردگی هم برای او و خانواده اش می توانست خطرناک باشد.

«پاتنادو» اما هر بار با قفسه های خالی مواجه می شد، قلبش می شکست و به افرادی فکر می کرد که این اقلام را ذخیره کرده اند.

وی با تاکید بر ضروری بودن این اقلام برای مردم می افزاید: ما زندگی تجملاتی نداشتیم. هر کسی که بیمار باشد به این اقلام نیاز دارد و ما پول زیادی نداریم که بابت آنها بپردازیم.

«مگان ویلنو» مادر ۳۳ ساله از اهالی ادمونتون، اوایل ژانویه امسال، درست در اوایل شیوع جهانی کروناویروس به سرطان سینه او وارد مرحله سوم بیماری اش شده است.

 

 

 

بیماران نگران خانواده شان هستند

 

از آن زمان تاکنون «ویلنو» نگران آینده دو فرزندش است و هرچه بیشتر می گذرد امیدش به آینده کم و کمتر می شود.

با این وجود او سعی می کند از خودش محافظت کند و نگذارد خانواده اش نگران شوند. چهار سال قبل هم وقتی موهایش را از دست داد برای اینکه خانواده اش را ناراحت نکند مجبور شد سرش را ببندد.

او می گوید: توضیح دادن در رابطه با سرطان به اندازه کافی سخت است اما توضیح دادن در رابطه با یک بیماری مسری به مراتب سخت تر است.

«جیلیان سالمون» ۳۵ ساله، متخصص تغذیه در فردریکتون می گوید: استرس برای بیماران «ام.اس» خیلی بد است اما او اخیرا موضوعات مهم تری را در این رابطه متوجه شده است.

به اعتقاد او کسی که بیماری ام.اس یا اسم دارد، با یک آنفلونزا بیماری اش افزایش می یابد و می تواند حتی او را معلول کند.

«سالمون» با انتقاد از شایعات فضای مجزای در رابطه با کووید۱۹ می گوید که از ترسی که در رسانه های اجتماعی از کووید ۱۹ ایجاد شده و بدتر از آن برخی می گویند این بیماری آمده تا بومری ها (متولدین حدّ فاصل سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۶۴) را از بین ببرد ناراحت است.

او می افزاید: همه ما جزو بومری ها نیستیم و آنها نیز به هیچ وجه افراد بدی نیستند. اساسا ما باید برای انسانیت ارزش قائل باشیم و در شرایط فعلی از هم مراقبت کنیم.

 

مراقبت های لازم در برخورد با سالمندان و افرادی که ضعف ایمنی دارند

 

اگر در خانه با بیماری که ضعف ایمنی دارد یا فردی سالمند در ارتباط هستید، به این نکات توجه کنید.

در طول همه‌گیری برای کاهش احتمال ابتلای عضو سالمند یا بیمار تا حد امکان کمتر از خانه خارج شوید.

آموزش‌های لازم را به افراد سالمند یا بیمار در منزل بدهید و از یادگیری آنها اطمینان حاصل کنید.

از لمس، بغل کردن و بوسیدن این افراد جدا خودداری کنید.

قبل از هرگونه ارائه مراقبت مانند غذا دادن به فرد سالمند و بیمار دست‌هایتان را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و یا با ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکلی، ضدعفونی کنید.

زندگی| سیستم ایمنی ضعیف | کووید۱۹ | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا