کانادا

محکومیت سه کانادایی به پامپ و دامپ ۳۵ میلیون دلاری در آمریکا

پامپ و دامپ
پامپ و دامپ

سه بازرگان کانادایی متهم به افزایش مصنوعی قیمت سهام و ایجاد پامپ و دامپ برای کسب بیش از ۳۵ میلیون دلار امریکا شدند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا ( SEC )، این کانادایی ها را همراه با سه نفر دیگر و شرکتهایشان که در یک طرح بین المللی با هم دست داشته از ۲۰ جولای ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۹ از طریق فروش غیر قانونی سهام در حداقل ۴۵ شرکت کوچک یا شرکتهای عمومی با سرمایه های کوچک بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار به دست آورده اند.

کلاهبرداری « پامپ و دامپ » عملی غیرقانونی است که با تزریق مصنوعی و تبلیغ قیمت بازار را کاهش داده و سپس به رقم بالا به فروش می رسانند.

این کارها معمولا در رابطه با سهام “پنی” یا سهام شرکتهای دولتی کوچک که با رقم پایین راه اندازی می شود و قیمت هر سهم شان کمتر از ۵ دلار است صورت می گیرد.

این کارها بسیار بی ثبات و در معرض خطر دستکاری توسط توسعه دهنده های سهام است چرا که آنها اغلب بدون کانتر یا نظارت، سازمان یافته معامله می کنند.

دفاتر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا با کمک چندین نهاد بین المللی در کانادا، قبرس، هنگ کنگ، مالت، موریس، نیوزلند، پاناما و سنگاپور در این رابطه تحقیق کرده است.

کانادایی هایی که بر اساس شکایت دفاتر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده امریکا در این پرونده تحت پیگیرد هستند عبارتند از «استیو . ام . باجیک» ۴۹ ساله شهروند دو تابعیتی کانادا-کرواسی ساکن کانادا، «راجیش تانجا» ۴۳ ساله ویتنام-کانادایی و «کریستوفر لی مک نایت» ۴۵ ساله کانادایی و ساکن کانادا.

همچنین «کنت کیاپالا» ۳۸ ساله شهروند سوئیسی–انگلیسی،  «آنتونی کیلاناری» ۳۴ ساله انگلیسی و «آرون دیل ویز» ۳۴ ساله یک امریکایی در این رابطه دستگیر شده اند.

باجیک، تانجا، کیلاناری، کیاپالا و شرکتهایشان به جرم نقض مقررات ضد جعل و ثبت قوانین امنیتی فدرال امریکا و عدم ثبت فعالیت ها متهم شده اند.

“مک نایت” و “ویز” نیز متهم به کمک در کلاهبرداری این سهام شده اند. مک نایت همچنین متهم به نقض قوانین ضد جعل سازمان اوراق بهادرا فدرال امریکا است.

روزنامه های کانادا | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | TEHRANTO

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا