کانادا

امریکا مرد ایرانی–کانادایی که همسرش را در سانحه هواپیما از دست داده بود را راه نداد

Farzad Alavi, right, with his son Amirali and wife, Neda Sadighi. Alavi was denied entry to the U.S. on Jan. 10, two days after losing his wife in the Ukrainian plane crash in Tehran
Farzad Alavi, right, with his son Amirali and wife, Neda Sadighi. Alavi was denied entry to the U.S. on Jan. 10, two days after losing his wife in the Ukrainian plane crash in Tehran

 

وقتی دهم ژانویه «فرزاد علوی» شهروند کانادایی متولد شده در ایران قصد عبور از مرز امریکا را داشت ماموران مرزی به او گفتند به دلیل خدمت اجباری سربازی در ایران او متهم به همکاری موثر با تروریستهاست و اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارد.

علوی با بیان این مطلب افزود: آنها به من گفتند که من عضوی از یک سازمان تروریستی هستم و هرگز برای ورود به امریکا اقدام مجدد نکنم.  هضم این حرف برای من خیلی خیلی دشوار است.

در آن زمان علوی به دلیل فوت همسرش تحت شرایط سختی بود. دو روز قبل از آن همسرش «ندا صادقی» که با هواپیمای اوکراینی عازم بود مورد هدف ناخواسته سپاه ایران قرار گرفت و جان باخت.

علوی که از این حادثه غمگین و ناراحت بوده از تورنتو عازم آمریکا بود. از آنجایی که ایران در کانادا کنسولگری ندارد، پسرش امیر علی باید برای شرکت در مراسم مادرش در ایران و زدن مهر گذرنامه به واشنگتن می رفت.

امیرعلی ۲۷ ساله با اشاره به مرگ ناگهانی مادرش بیان کرد: ما قبلا ویران شده بودیم و حادثه ای که در مرز رخ داد ما را شکست.

 

Farzad Alavi's wife, Neda Sadighi, was on her way back to Toronto after visiting family in Iran when she was killed in the Ukrainian plane crash on Jan. 8
Farzad Alavi’s wife, Neda Sadighi, was on her way back to Toronto after visiting family in Iran when she was killed in the Ukrainian plane crash on Jan. 8

 

سقوط هواپیما کمی بعد از ترور ژنرال ارشد ایران، قاسم سلیمانی در سوم ژانویه رخ داد و تنش بین دو کشور ایران و آمریکا را زیاد کرد.

به این ترتیب تدابیری امنیتی در مرزهای ایالات متحده افزایش پیدا کرد و مسافران متولد ایران در کانون توجه قرار گرفتند. علوی یکی از چند ده مسافر شهروند کانادایی متولد شده در ایران است که در پی ترور در بدو ورود به ایالات متحده مورد بازرسی قرار گرفتند.

علوی ۵۵ ساله در این رابطه اظهار داشت که او و پسرش (امیرعلی) حدود ۴ ساعت در مرز ایالات متحده در آبشار نیاگارا مورد بازرسی، انگشت نگاری و تفتیش وسایل از جمله تلفن همراه و سوال و جواب در رابطه با مسائل سیاسی و خدمات در نظام قرار گرفتند.

علوی در ادامه گفت: خدمت سربازی در ایران برای مردان بالغ الزامی است و وی به ماموران مرزی تاکید کرده است که نمی توانسته خودش در این رابطه انتخاب کند و دو سال در سپاه پاسداران ایران خدمت کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی نظامی و جدا از ارتش ایران است که نیروی قدس نیز با هدایت قاسم سلیمانی هم تحت پوشش آن است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را بعنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد.

علوی که در ایران جراح ارتوپد و خدمت اجباری سربازی او هم در سپاه بعنوان پزشک و برای خدمت به بیماران بوده تصریح کرد: من تروریست نیستم. کل زندگی من صرف نجات مردم بوده است.

 با این وجود و ظاهرا بدلیل خدمت نظامی در سپاه پاسداران از ورود علوی به آمریکا جلوگیری شد.

 

خط مشی غربالگری

 

علوی گفت که وی و  خانواده اش در سال ۲۰۱۰ برای زندگی سالم تر در تورنتو از ایران خارج شدند.

گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده امریکا (CBP) نیز بدون بیان علت تایید کرد که با وجود حدود ۱.۵ ساعت بازرسی از ورود علوی به خاک آمریکا جلوگیری شده است .

“آرون بوکر” سخنگوی CBP در این رابطه گفت تصمیم گیری در این خصوص جدی و بر اساس گفته های مسافر بوده است.

در همین راستا تعدادی از  شهروندان ایرانی–کانادایی متولد شده در ایران نیز به سی بی سی گفتند که بدنبال ترور قاسم سلیمانی در هنگام ورود به امریکا مورد بازرسی و بازجویی قرار گرفتند.

پرفسور “ادوارد آلدن” استاد روابط اقتصادی ایالات متحده و کانادا در دانشگاه غربی واشنگتن (بلینگهام–واشنگتن) در این رابطه گفت که او معتقد است امریکا با اقدامات غربالگری پس از ترور شبکه خود را گسترده کرده است.

وی افزود: این اتفاق دقیقا پس از ۱۱ سپتامبر نیز رخ داد.

او اظهار داشت: شما انواع سیاستهای غربالگری را دارید. آنها هیچ کاری برای شناسایی و یا دور نگه داشتن تروریستها از ایالات متحد انجام نمی دهند. اما آنها باعث ناراحتی قابل ملاحظه و گاهی صدمات زیادی برای بسیاری از مسافران بی گناه می شوند.

 

Amirali Alavi is shown at his mother's funeral in Toronto. The funeral followed repatriation of her remains, which the family was unsure was possible at the time of the memorial service
Amirali Alavi is shown at his mother’s funeral in Toronto. The funeral followed repatriation of her remains, which the family was unsure was possible at the time of the memorial service

 

من حمایتم را از دست دادم

 

علوی در نهایت اجازه ورود به خاک امریکا را نگرفت و فقط به پسرش امیرعلی که قبل از خدمت به ارتش از ایران خارج شده بود و مانند پدرش شهروند کانادایی بود، اجازه ورود به خاک آمریکا را دادند.

این دو برنامه ریزی کرده بودند حدود ۶۵۰ کیلومتر تا واشنگتن با هم رانندگی کنند و امیرعلی مجبور شد ساعت ۱ صبح تنها عازم جاده های یخی شود تا به وقت بتواند کارهای کنسولی اش را انجام دهد.

علوی (پدر امیرعلی) با بغض گفت: من همسرم از دست داده بودم اگر اتفاقی برای پسرم می افتاد چکار باید می کردم؟

امیرعلی با خیال راحت و سلامت به واشنگتن رفته و سپس پدر و پسر برای برگزاری مراسم یادبود به ایران می روند. آنجا علوی می فهمد که نمی تواند وارد خاک ایالات متحده شود.

“امیرعلی” دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تورنتو گفت: هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که پدر من برای آمریکا تهدید امنیتی داشته باشد و کار آنها غیر منطقی است و باید پاسخگو باشند.

علوی می خواهد برای استدلال در رابطه با پرونده خود به کنسولگری امریکا در تورنتو مراجعه کند و موضوع مهم اتهام عضویت او در یک گروه تروریستی است.

وی گفت: آنچه که آنها به من گفتند و چیزی که با آن صدایم زدند برای من غیرقابل تحمل است.

امریکا | ایرانی–کانادایی | سانحه هواپیما | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا