کانادا

ترامپ بی اعتنا به نظر کانادا و کشورهای متحدش دست به کشتن ژنرال ایرانی زد

بروس هیمن ، سفیر سابق اوباما در کانادا گفت:
رئیس جمهور امریکا دونالد ترامپ با دستور کشتن ژنرال ارشد ایرانی ، بی اعتنایی به کانادا و دیگر متحدین امریکا را از حد به در کرده است.
سفیر پیشین امریکا می گوید:
قتل سرلشکر ایرانی قاسم سلیمانی هفته گذشته توسط یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد بخشی از یک نمونه تصمیمات نامعقول بین المللی است که متحدین واشنگتن را در شرایط واقعا سختی قرار داده است.
او ادامه داد: این اقدام نیز مانند سایر تصمیمات وی از توافق پاریس گرفته تا پیمان تجاری اقیانوس آرام یا شراکت ترنس-پسیفیک و توافق هسته ای ۱+۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برای خروج از توافقات بین المللی است.
این تصمیمات باعث ایجاد دردسرهای جدی برای متحدان امریکایی از جمله کانادا شد در حالی که بدلیل حمله جمعه گذشته مأموریت آموزشی ناتو در عراق را که کانادا در حال انجام آن بود را به خطر انداخته و معلق کرده است.
عراق به همه نیروهای بین المللی دستور داده است که از کشور خارج شوند زیرا حمله امریکا به خاک عراق را نقض حاکمیت عراق می داند.
هیمن در مصاحبه اش گفت: «من فکر می کنم این تصمیمات خارج از قوانین بوده و در سطح دیگری است.»
«حداقل آنچه که من را نگران کرده، این است که ایالات متحده قبل از این اقدام با همپیمانان ما مشورت نکرده است.

 

بروس هیمن ، سفیر سابق اوباما در کانادا
بروس هیمن ، سفیر سابق امریکا در کانادا

وی با تاکید بر نقش کانادا و سایر متحدین آمریکا در حل بحران دیپلماتیکی که ترامپ بوجود آورده اظهار امیدواری کرد که امریکا و متحدینش بتوانند با گفتگو این تنش را برطرف کنند.
بروس هیمن، یک دموکرات و از منتقدین سرسخت ترامپ بوده و به عنوان تقویت کننده روابط کانادا و ایالات متحده در دوره سخت ریاست جمهوری جمهوریخواهان ظاهر شده است.
وی همچنین یک دیپلمات امریکایی بود که در سال ۲۰۱۴ در ورود به کشور کانادا به عنوان متحد ایالات متحده در مبارزه با گسترش دولت اسلامی عراق و شام در آن کشور و همسایه اش سوریه به کارگزار ورود آمریکا کمک کرد.
رابرت مالی ، رئیس گروه بین الملل بحران در حالی که پیش بینی می کرد که آمریکا نیست که از هرگونه عواقب جنگ بترسد گفت :
تصمیم ترامپ مبنی بر حمله هواپیماهای بدون سرنشین تا حدی انگیزه وی «به هر قیمتی» برای طرح موضع گیری در مورد ایران است که این برخلاف نظرات باراک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا بود.
رابرت مالی که پیش از این در شورای امنیت ملی اوباما مشغول خدمت بود گفت: «آنها پیام را می فرستند: با ما عصبانی نشوید و مقابله نکنید ، ما از کاری که می توانید با ما انجام دهید نمی ترسیم.»
آسوشیتدپرس گزارش داده است که اوباما و پیشوای جمهوریخواه وی جورج دبلیو بوش تصمیم گرفتند که دستور قتل هدفمند (ترور) سلیمانی را صادر کنند زیرا این امر می تواند عواقب شدید ایجاد کند.
مالی گفت قبل از دستور چنین تصمیمی نادرست، دو مسئله اصلی در صدر لیست های هر رئیس جمهور باید باشد – اتخاذ تدابیری برای محافظت از نیروهای امریکایی در برابر حملات تلافی جویانه و «مدیریت» متحدین.
نیروهای کانادایی روز سه شنبه اعلام کردند که به دلیل نگرانی های امنیتی ، موقتا سربازان خود را از عراق به کویت منتقل می کند.
بروس هیمن گفت ، اکنون متحدین امریکایی از جمله کانادا ، در پر کردن خلاء دیپلماتیک افتتاح شده توسط ترامپ نقش دارند.
ایران به دلیل قتل هدفمند (ترور) ژنرال ارشد ایرانی در اوایل روز چهارشنبه ، به سمت ایالات متحده حمله کرد و یک سری از موشک‌های بالستیک اش را به سمت دو پایگاه امریکایی در عراق که در آن سربازان امریکایی مستقر شده بودند شلیک کرد و به ایالات متحده و متحدانش در منطقه هشدار داده است که تلافی نکنند.
نخست وزیر جاستین ترودو و وزیر امور خارجه فرانسوا-فیلیپ شامپاین ، دو روز گذشته یک سری تماس تلفنی با همتایان مختلف بین المللی و خاورمیانه داشته اند.
گفتگوهای آنها بر لزوم یافتن راه هایی برای رفع تنش در منطقه بوده است.

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا