کانادا

بازرسی ایرانیان در مرز کانادا به آمریکا (با وجود اعتراف به اشتباه بودن) ادامه دارد

CBC News interviewed several Iranian-born Canadian citizens who were denied entry to the United States after it says it suspended its wrongful detainment practices- Elaine Thompson-The Associated Press
گزارش : تهرانتو نیوز – منبع: سی بی سی نیوز

وقتی شیرین فهیمی، در اتاقی خالی رو در روی یک مامور در مرز ایالات متحده مورد بازجویی قرار گرفت، خود را در مقابل یک سناریوی فیلم می دید.

یک میز بلند بین او و مامور بازپرس فاصله انداخته بود. در سقف چهار مانیتور قرار داشت. قلبش تند تند می زد.

مامور از فهیمی پرسید : آیا شما مسلمان هستید؟

وی به سی بی سی گفت که این سوال تکان دهنده بود. من نمی دانم که کانادایی های این مرز و بوم در رابطه با این سوال چه نظری دارند.

فهیمی ۳۱ ساله، هنرمند، متولد ایران و ساکن تورنتو است. او طی گذشت چندین سال در هنگام سفر به ایالات متحده با سوالات زیادی روبرو بوده است. اما در تاریخ ۴ فوریه اندکی پس از حضور در فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو ، فهیمی به اتاقی منتقل شد و بعنوان یک کانادایی از او سوالاتی پرسیده شد که هرگز فکرش را نمی کرد.

سوالاتی مانند اینکه چه نظری در رابطه با دولت ایران دارد، چرا به کانادا آمده است، چرا نام شوهرش اینقدر طولانی است و سوالاتی شبیه این.

 

On Feb. 4, shortly after she checked in at Toronto's Pearson International Airport, Shirin Fahimi was led to a room where she says she was peppered with questions she never imagined she would face as a Canadian citizen. Zinnia-Naqvi
On Feb. 4, shortly after she checked in at Toronto’s Pearson International Airport, Shirin Fahimi was led to a room where she says she was peppered with questions she never imagined she would face as a Canadian citizen. Zinnia-Naqvi

چه کسی کانادایی است؟

این بازجویی حدود دقیقه طول می کشد و با اشک و گریه فهیمی پایان می یابد. او نه تنها از سفر به سانفرانسیسکو منع می شود بلکه همچنان تابعیت کانادایی او به دلیل تولدش در ایران زیر سوال می رود و می گویند کانادایی بودنش ارزش زیادی ندارد.

فهیمی می گوید: پس حالا چه کسی کانادایی است؟ شما با این سوال تابعیت را زیر سوال می برید.

اما فهیمی تنها نیست. سی بی سی نیوز با ۵ شهروند کانادایی متولد ایران که گمرک و حفاظت مرز ایالات متحده مانع از ورودشان به خاک آمریکا شده، گفتگو کرده است.

دو نفر از این افراد گفتند که قبل از مهاجرت به کانادا، اجباری باید به ارتش ایران خدمت می کردند.

نکته عجیب در این رد تقاضاهای ورود این است که مشخص نیست آیا این بخشی از استراتژی گسترده آمریکا در مقابل مسافران متولد ایران است یا خیر؟

حدودا از هفته چهارم ژانویه تاکنون بیش از ۲۰۰ مسافر ایرانی الاصل که از مرز بریتیش کلمبیا قصد تردد به آمریکا را داشتند در مرز واشنگتن بازداشت شده و یا مورد بازجویی قرار گرفته اند.

 

 

با این وجود؛ این سازمان مرزی منکر هرگونه دستور از مقامات بالا بوده است و حتی مارک مورگان اعلام کرده که این اقدامات در جهت منافع آمریکا نبوده است. یک مامور در مرز نیز گفته بود این اقدامات پنجم ژانویه به پایان رسیده است و این موارد پیامدهای ناشی از آن بوده است.

۳۱ ژانویه نیز «سامان زمان زاده» ۳۵ ساله برای شرکت در کنفرانس مهندسی عازم اورلاندو در فلوردیا شد. او از جولای ۲۰۱۸ شهروند کانادا شده بود و بارها و بارها پیش از آن به آمریکا رفته بود. برای اولین بار در غربالگری ثانویه به او گفته شد که نمی تواند به آمریکا برود. درست در زمانی که تحریم رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ با ۷ کشور جهان و ممنوعیت ورودشان آغاز شده بود.

 

For Saman Zamanzadeh, the only recourse he sees is for the Canadian government to step in and make sure its citizens aren't being discriminated against. Submitted by Saman-Zamanzadeh
For Saman Zamanzadeh, the only recourse he sees is for the Canadian government to step in and make sure its citizens aren’t being discriminated against. Submitted by Saman-Zamanzadeh

 

زمان زاده نیز مجبور شد سفر خود را لغو و صبر کند تا مشکلات ورودش به آمریکا به پایان برسد.

احمد کشاورزیان نیز در شرایط مشابهی قرار داشت. او ۵۹ ساله و مشاور ساخت و ساز است و قصد داشت با دخترش به اورلاندو برود.

کشاورزیان از ۲۰۱۷ شهروند کانادا شده و پیش از این نیز مورد غربالگری ثانویه قرار گرفته ولی همیشه بعد از آن از مرز عبور می کرده اما اینبار نتوانست.

پس از ۲۰ دقیقه بازجویی از کشاورزیان ماموران مرز دلایل او را برای ورود به آمریکا نپذیرفته و گفتند که ویزای معتبری ندارد.

بنابر اطلاعات سفارت کانادا در آمریکا شهروندان کانادایی برای رفتن به آمریکا به جز موارد خاص نیاز به ویزا ندارند.

 

بازداشت مبتنی بر ملیت نیست

دو شهروند ایرانی – کانادایی به سی بی سی نیوز گفتند تا پیش از کشته شدن سلیمانی هیچگاه تحت غربالگری ثانویه قرار نگرفته بودند.

گمرک و حفاظت مرزهای امریکا نیز طی بیانیه ای که با ایمیل ارسال کرده اذعان داشت هیچ سیاست یا قانونی برای بازداشت افراد بر اساس ملیت وجود ندارد.

“جیسون گینز” سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این رابطه گفت که برای اجرای قوانین یکسان و عادلانه آموزشهای زیادی دیده اند و می دانند بازداشت و توقف افراد به دلیل دین، نژاد، قومیت و گرایش جنسی تبعیض آمیز است.

در ادامه این بیانیه آمده است افرادی که دارای گذرنامه معتبر کانادایی هستند برای ورود به ایالات متحده بعنوان شهروند کانادایی مورد ارزیابی قرار می گیرند اما برای اثبات آن همین کافی است.

فهیمی نیز وقتی از ورود به امریکا منع شد از ماموران علت را جویا شد و اینکه چرا پس از چندین بار سفر به ایالات متحده اینبار نمی تواند به آنجا برود.

او یادآوری می کند که پیش از این در این رابطه اشتباه شده بود و چرا دوباره سازمان مرز و گمرک آمریکا این کار را تکرار می کند؟

 

سکوت کانادا در برابر آمریکا

“زمان زاده” تنها راهکار مثبت برای مقابله با این شرایط را دخالت دولت کانادا می داند تا مشخص شود با شهروندان او رفتاری تبعیض آمیز انجام نشده است.

او گفت: من شهروند آمریکایی نیستم و نمی توانم از این دولت چیزی طلب کنم ولی بعنوان یک شهروند کانادایی که در انتخابات به حزب لیبرال رای داده ام می خواهم به نخست وزیر ترودو بگویم، یک کانادایی یک کانادایی است یک کانادایی! و این موضوع برای ما خیلی مهم است.

ولی تاکنون هیچ واکنشی از سوی وزارت امور خارجه کانادا در این رابطه صورت نگرفته است و دولت فدرال پاسخی به سوالات مطرح شده آمریکا نداده است.

“لن ساندرز” وکیل مهاجرت در واشنگتن سکوت کانادا را نگران کننده خواند.

 

Immigration lawyer Len Saunders said he’s received dozens of calls from Iranian-born travellers who have suddenly found themselves unable to travel to the U.S.
Immigration lawyer Len Saunders said he’s received dozens of calls from Iranian-born travellers who have suddenly found themselves unable to travel to the U.S.

 

وی افزود: آنها می خواهند آمریکا به کانادا استقلال رای بدهد.

این وکیل تصریح کرد: آنها اساسا به افسران آمریکایی اجازه هایی داده اند … که کانادایی ها قبل از پرواز بازجویی شوند و در صورت عدم همکاری مورد اتهام قرار گیرند. چرا نباید آمریکا در این رابطه به کانادا پاسخگو باشد؟

با توجه به تشدید تنشهای میان امریکا و ایران، “ساندرزها” تاکنون دهها تماس از کانادایی های ایرانی تبار داشته اند که هیچ راه حلی برای پرونده سفرشان به آمریکا ندارند و به آنها گفته شده باید برای گرفتن ویزا به کنسولگری امریکا مراجعه کنند و وقتی به کنسولگری امریکا در کانادا می روند نیز به آنها گفته می شود شما نیاز به ویزا ندارید بنابر این دچار سردرگمی شده اند.

ساندرز ادامه می دهد: این افراد هیچگونه قوانین مهاجرتی را تاکنون نقض نکرده اند و هیچ محکومیت کیفری که موجب عدم پذیرش شان بشود نیز نداشته اند یا به آنها اعلام نشده است. تنها علت ممنوعیت سفر اکثر آنها به آمریکا تولد آنها در ایران بوده است.

و در حال حاضر فهیمی هنوز مطمئن نیست که آیا با گذرنامه کانادایی خود می تواند به آمریکا سفر کند یا خیر؟

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا