کانادا

توریستهای «مجرم» در راه کانادا

توریستهای «مجرم» در راه کانادا ... چه کنیم تا طعمه این مجرمان نشویم؟
توریستهای «مجرم» در راه کانادا … چه کنیم تا طعمه این مجرمان نشویم؟

 

نوع جدیدی از توریستها در راه کانادا هستند که تمایلی به دیدن مناظر زیبایی های کانادا ندارند بلکه دنبال منازل کانادایی ها بخصوص در مناطق مرفه نشین هستند تا از آنها سرقت کنند.

این توریستهای مجرم در واقع بخشی از موج بین المللی جرم هستند که به گفته پلیس کانادا از امریکای جنوبی نشات می گیرند. آنها از اقیانوس اطلس عبور کرده، به چندین کشور اروپایی رفته و حالا راهی امریکای شمالی شده اند.

این روند موجب نگرانی سازمانهای قانونی بین المللی شده که روز به روز هم بزرگتر و سازمان یافته تر می شوند.

پلیس دولتی آمریکا (اف بی آی) به این توریستها عنوان « توریستهای جرم » را داده است. بنابر گزارش پلیس کشورهای کانادا، امریکا و اروپا بیشتر این توریستهای ناخوانده و نامیمون از شیلی راهی کانادا شده اند. آنها بعنوان توریست برای ورود به کانادا نیاز به اخذ روادید ندارند.

اولین مورد در این نوع توریست در سال ۲۰۱۵ توسط پلیس تورنتو شناسایی شد که ۱۲ شیلیایی با ۹۷ مورد جرم بودند.

در مونترال نیز ۶ شیلیایی درحالی دستگیر شدند که از یک خانه ۲۱۰ هزار دلار پول نقد و مقادیر زیادی طلا و جواهر به سرقت برده بودند
اکتبر ۲۰۱۹ نیز پلیس یورک از دستگیری سه شیلیایی با ارتکاب ۶۰ مورد جرم خبر داد.

با این وجود بزرگترین عملیات دستگیری این مجرمان در سال ۲۰۱۸ و عملیاتی موسوم به «پروژه استروندو» انجام شد که طی آن ۱۵ شیلیایی توسط پلیس هالتون در غرب تورنتو دستگیر شدند. در طی این عملیات اشیاء مسروقه با ارزشی بالغ بر ۲.۷ میلیون دلار از سارقان گرفته شد. همچنین مجرمان شیلیایی دستگیر شده در این عملیات پس از اعتراف به جرایم به شیلی برگردانده شدند.

این گروه با شکستن درب پشتی منازل وارد شده و تمام وسایل ارزشمند و در برخی موارد لوازم شخصی افراد را به سرقت می بردند.
به گفته «پل فولی» از پلیس هالتون این بزرگترین و احتمالا موفق ترین پرونده پلیسی در این رابطه بوده است.

فولی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در این رابطه افزود: ما شواهدی بدست آورده ایم که نشان می دهد این افراد محله های مختلف تورنتو را زیر نظر گرفته اند و اقلام سرقتی را یا به شیلی می فرستند و یا گرو می گذارند.

 

توریستهای «مجرم» در راه کانادا
توریستهای «مجرم» در راه کانادا … چه کنیم تا طعمه این مجرمان نشویم؟

 

توریسم جرم ، بحران بین المللی

توریسم جرم نه تنها در کانادا بلکه در اروپا مشکل ساز شده است بطوریکه هلند برای مبارزه با این گروه که از اسپانیا وارد اروپا شده اند از پلیس سایر کشورها نیز کمک گرفته و کارگروهی بین المللی برای مقابله با این مجرمان توریست نما تشکیل شده است.

«نیک کنبک» از دایره پلیس کانادا، که برای این موضوع به یکی از محلات آمستردام رفته بود گفت: آنجا بسیار شبیه حومه شهرهای کانادا است. جنایت کاران نیز وقتی سرکار هستند برای سرقت به خانه های آنها می روند.

به گفته «کنبک» به نظر می رسد مجرمان یک گام جلوتر از مجریان قانون هستند.

وی افزود: افراد دستگیر شده بخشی از یک جنایت سازمان یافته هستند و وقتی ما یکی از آنها را دستگیر کرده و بازمی گردانیم، نفرات جدید جای آنها را می گیرند.

این افسر پلیس نظارت بر این جرایم را در کانادا دشوار خواند و گفت بدلیل ترانزیت کنترل این افراد سخت است.

چه کنیم تا طعمه این مجرمان نشویم؟

آژانس خدمات مرزی کانادا با توجه به اتفاقات صورت گرفته فیلترهایی را در بدو ورود برای این افراد به کشور پیش بینی کرده است.

«بیل بلر» وزیر ایمنی عمومی کانادا نیز با انتشار بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد: بزرگترین مسئولیت دولت حفظ امنیت شهروندان است. ما با وجود اینکه نمی توانیم در رابطه با هر مورد یا پرونده ای که در آزانس خدمات مرزی کانادا رخ می دهد صحبت می کنیم ولی از ورود گروه های سرقت امریکای جنوبی به کانادا مطلع هستیم و برنامه ای منظم برای شناسایی و ردیابی آنها و اطمینان از امنیت مردم داریم.

با این وجود «فولی» معتقد است هیچ بلیط طلایی برای حل این مشکل وجود ندارد.

او تصریح کرد: آیا ما می توانیم جلوی توریست جرم را بگیریم؟ من شک دارم بتوانیم از عهده این کار بربیاییم اما با همکاری هم می توانیم میزان آن را کاهش دهیم.

وی در ادامه به خانواده ها گفت با رعایت اصول ذیل احتمال سرقت از خانه هایشان را کاهش دهند.

۱-هنگام بیرون رفتن از خانه، چراغ یا تلویزیونی را روشن بگذارند که به نظر برسد کسی در خانه است یا تلویزیون تماشا می کند.

۲-اگر مدت بیرون ماندن شان از خانه زیاد است، به یکی از همسایه هایشان بگویند نامه هایی که می آید را برایشان جمع کرده و یا برفهایشان را تمیز کنند.

۳-همسایه خوب و مسئولیت پذیری باشیم و با مشاهده هر حرکت مشکوک پلیس را در جریان قرار دهیم.

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا