کانادا

تی دی بانک نرخ بهره وام مسکن ۵ ساله خود را کاهش می دهد

تی دی بانک نرخ بهره وام مسکن 5 ساله خود را کاهش می دهد
تی دی بانک نرخ بهره وام مسکن ۵ ساله خود را کاهش می دهد

 

روز سه شنبه تی دی بانک نرخ بهره وام مسکن ۵ ساله ثابت خود را کاهش داد تا فاصله بین نرخ بهره ثابت و نرخ ویژه را برای مشتریان کمتر کند.

بانک ها نرخ ارسال شده رسمی را حفظ می کنند، اما همچنین نرخ پایین تری را چه بصورت مستقیم و چه ز طریق کارگزاران و کانال های دیگر ارائه می دهند که شرایط بازار را بهتر نشان دهد.

در واقع تی دی بانک نرخ وامهای ۵ ساله خود را با نرخ ثابت از ۵.۳۴ درصد به ۴.۹۹ درصد کاش داده درحالی که برای مشتری با نرخ ویژه ۳.۰۹ درصد یا ۳.۱۱ درصد با هزینه های حمل سالانه محاسبه می شود.

“آنا اوجلا” سخنگوی تی دی بانک با ارسال ایمیلی در این رابطه گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار هزینه های پایین بودجه موجب واریانس رو به رشد مشتری در برابر نرخهای ارسال شده، گردیده است.

به گفته وی کاهش نرخ وامهای ۵ ساله تی دی به نرخ فعلی مشتریها نزدیک تر است.

نرخ ارسال شده برای تست استرس وام مسکن فدرال که براساس نرخ های ارسالی در بانک های بزرگ کانادایی می باشد، قابل توجه است. همچنین نرخ ارسال شده برای محاسبه جریمه های اعتبارات نیز استفاده می شود.

شری کوپر ، اقتصاددان ارشد “مراکز وام دهنده دومینیون” گفت که کاهش نرخ وام  در TD حتی اگر به اندازه کافی نباشد خبر خوشایندی است زیرا نرخ های ارسال شده توسط بانک های بزرگ باعث می شود که افراد واجد شرایط وام نباشند.

“با نگه داشتن بیش از حد زیاد نرخ های ارسال شده، شش بانک بزرگ نرخ صلاحیت را افزایش داده بودند و تست استرس برای گرفتن وام را دشوارتر از حد ضروری گرفته بودند.”

وی خاطرنشان کرد: وی تاکید کرد چنانچه برخی از دیگر بانک های بزرگ کانادا از تی دی بانک تبعیت کنند احتمالا برای اولین بار از زمان اجرای آن از ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون نرخ وامهای رهنی جدید B-20 به زیر ۵ درصد برود.

نرخ ثابت در سایر بانک های بزرگ کانادا تا حدودی افزایش یافته است؛ از جمله در سال گذشته  که ۵.۱۹ درصد شده بود اما بانکها اغلب در رابطه با نرخ وام مسکن از یکدیگر پیروی می کنند.

کوپر خاطرنشان کرد: اگر نرخ تست استرس از ۵.۱۹ درصد فعلی به  ۴.۹۹ درصد کاهش یابد، افراد با درآمدهای متوسط می توانند با پرداخت ۱.۸ درصد درآمدشان واجد شرایط دریافت وامی برای خرید یک خانه باشند.

افت نرخ TD پس از ۵ سال سود اوراق قرضه دولتی، که به تعیین نرخ وام کمک می کند از ۱.۷۰ درصد در اواسط ماه دسامبر به ۱.۳۴ در روز دوشنبه  رسید که بخشی از آن مربوط به نگرانی های اقتصادی پیرامون کرونا ویروس است.

این نرخ سال گذشته برای بسیاری از افراد روند نزولی پایداری داشته است.  

بازده اوراق پنج ساله از ۱.۹۳ درصد در ژانویه سال گذشته به ۱.۱۳ درصد در ماه سپتامبر رسیده است و بنا بر چندین عامل از جمله کاهش نرخ رزرو بانک فدرال ایالات متحده، کاهش نرخ وام مسکن و کمک به رونق فروش املاک و مستغلات در نیمه دوم سال، کاهش یافته است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا