کانادا

تعداد دانشجویان ایرانی که در فرودگاه های ایالات متحده امریکا دیپورت می شوند رو به افزایش است.

Mahla Shahkhajeh
Mahla Shahkhajeh

 

مهلا شاه خواجه ، دانشجوی دکترای مهندسی صنایع که قصد داشت در دانشگاه ایالتی آیووا تحصیل کند در ماه دسامبر به ایران دیپورت شد.

دانشجویان ایرانی که ویزاهای معتبر در دست داشتند ساعاتی پس از فرود در فرودگاه ایالات متحده امریکا مجبور شدند با پروازهایی که هرگز انتظار آنها را نداشتند به ایران بازگردند.

از ماساچوست تا میشیگان گزارش هایی در مورد بازداشت و تبعید دانشجویان ایرانی در فرودگاه های ایالات متحده منتشر شده است.

یک مهندس ۲۷ ساله که قصد داشت دکترای خود را در دانشگاه ایالتی میشیگان دریافت کند، روز دوشنبه از فرودگاه دیترویت تبعید شد. یک هفته پیش از آن  نیز یک دانشجوی ۲۴ ساله “دانشگاه نورث ایسترن” در حالی که معترضین در فرودگاه برای آزادی وی تحت فشار قرار گرفتند، از بوستون دیپورت و به مقصد ایران سوارهواپیما شد.

این موضوع برای دانشجویان بسیار ویران کننده است.

از آنجا که تنش ها میان آمریکا و ایران زیاد است برای مدافعان حقوق مهاجرت این یک الگوی نگران کننده است و برای دانشگاه های آمریکایی که امیدوارند دانشجویان برتر دنیا را به تحصیل در کلاسهای درس خود متقاعد کنند نیز نگرانی بسیاری ایجاد می کند – حتی اگر تعداد کلی پرونده های دیپورتی اندک باشد.

تری هارتل معاون ارشد رئیس جمهور در شورای آموزش آمریکا می گوید: دانشگاه ها از آنچه که در ورودی فرودگاه ها اتفاق می افتد بسیار نگران هستند … زیرا این امر بسیار غیرقابل پیش بینی برای ۱۸۰۰ دانشکده و دانشگاه است.

این به این معنی است که وقتی دانشجوی بین المللی ویزای خود را دریافت می کند احساس خوبی دارد و وقتی می خواهد به دانشگاه بیاید باید احساس آرامش داشته باشد.

 

BOSTON, MA - JANUARY 21: Cassidy Taylor offers support to a deported Iranian student while protesting outside the federal courthouse in Boston, MA on January 21, 2019. An Iranian student planning to attend Northeastern University was removed from the country overnight Monday in defiance of a court order, his lawyer said, and a federal judge said Tuesday there was nothing that he could immediately do. Mohammad Shahab Dehghani Hossein Abadi, 24, had been detained by Customs and Border Protection at Logan International Airport since arriving in the US on Sunday. Hossein Abadi???s lawyers filed an emergency petition to block his removal Monday night, and Judge Allison D. Burroughs ordered a 48-hour stay. (Photo by Craig F. Walker/The Boston Globe via Getty Images)

 

گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده امریکا می گوید:  بازرسی های این کشور فاکتورهای دیگری را در نظر می گیرد و می تواند جزئیاتی را که در غربالگری ویزای قبلی ارائه نشده است را کشف کند.

آژانس گمرک و حفاظت از مرزهای ایالات متحده امریکا می گوید: هیچ تضمینی وجود ندارد که شخص دارای ویزا، مجاز به ورود به ایالات متحده امریکا باشد و هر روز صدها نفر از ورودی های فرودگاه های امریکا محروم و بازگردانده می شوند.

اما سازمان های وکالت، گروه های مدافع حقوق و وکلای مهاجرت می گویند وضعیتی که اخیراً در حال آشکار شدن است و دیده شده، فراتر از حد معمول است.

علی رهنما ، مشاور قانونگذاری اتحادیه امور عمومی امریکای ایرانیان می گوید: “در حال حاضر این اتفاق چیز متفاوتی است.اخراج این تعداد از دانشجویان عادی نیست.

 

وکلا می گویند بسیاری از دانشجویان در بوستون تبعید شدند

 

CBP آماری درمورد تعداد دانش آموزان ایرانی که آژانس از ورود و خروج از کشور در ماه های اخیر منع کرده، منتشر نکرده است و آژانس می گوید که نمی تواند جزئیات مربوط به موارد فردی را به دلیل محدودیت های حریم خصوصی فاش کند.

بنابراین وکلا و گروه های مدافع  بصورت شنیداری و دهان به دهان مسائل و مشکلات خاص را بررسی می کنند.

به گفته رهنما ، حداقل ۱۷ دانشجوی ایرانی از ماه آگوست از ایالات متحده امریکا اخراج شده اند.

وی می گوید: این افزایش قابل توجه نسبت به سالهای گذشته است که سالانه یک یا دو مورد رخ می داد.

وکلا می گویند که بسیاری از دانشجویان در پرونده های اخیر در فرودگاه بین المللی لوگان بوستون درگیر این موضوع شدند و حداقل ۱۱ نفر از آنها از امریکا دیپورت شدند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا