کانادا

رسانه های اجتماعی نقش به سزایی در مشکلات سلامت روان جوانان، به ویژه دختران ایفامی کند

رسانه های اجتماعی نقش به سزایی در مشکلات سلامت روان جوانان، به ویژه دختران، ایفامی کند
رسانه های اجتماعی نقش به سزایی در مشکلات سلامت روان جوانان، به ویژه دختران، ایفامی کند

 

محققان کانادایی متوجه شده اند که کودکان بیشتر درگیر مسائل مربوط به سلامت روان هستند و به دنبال کمک می باشند، همچنین دریافتند که استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند به عنوان یک عامل مؤثر نادیده گرفته شود.
محققان بیمارستان مستقر در تورنتو برای کودکان بیمار روز دوشنبه در یک تحلیل منتشر شده در مجله انجمن پزشکی کانادا نوشتند: یافته ها و مطالعات تصادفی و کنترل شده در این باره می گوید رسانه های اجتماعی و تلفن های هوشمند ممکن است موجب افزایش بار فشار روانی در بین جوانان شود.
محققان با بررسی ده‌ها گزارش ، مطالعات و نظرسنجی منتشر شده ، موارد واضحی را برای بروز همه گیر بیماریهای روانی در بین جوانان نشان دادند.
آنها خاطرنشان کردند که بستری در «بیمارستان جوانان» به دلایل مرتبط با سلامت روانی حتی با توجه به کاهش پذیرش در سایر موارد افزایش یافته است.
خودکشی به دومین علت مرگ برای جوانان کانادایی تبدیل شده است و درصد «متوسط» تا «جدی» نوجوانان انتاریو که با پریشانی روان روبرو بودند از ۲۴ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.
آنها نوشتند: «در یک دهه گذشته ، افزایش پریشانی روان و درمان شرایط روحی و روانی در بین جوانان در امریکای شمالی موازی با افزایش شدید استفاده از تلفن های هوشمند و رسانه های اجتماعی توسط کودکان و نوجوانان بوده است.»

 

رسانه های اجتماعی نقش به سزایی در مشکلات سلامت روان جوانان، به ویژه دختران، ایفامی کند
رسانه های اجتماعی نقش به سزایی در مشکلات سلامت روان جوانان، به ویژه دختران، ایفامی کند

در مدت زمان مشابه ۲۰۱۳-۲۰۱۷ ، درصد نوجوانانی که روزانه ۵ یا بیشتر ساعات را در رسانه های اجتماعی می گذرانند تقریباً دو برابر شده و از ۱۱ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته است.
تیم SickKids خاطرنشان کرد که محققان ثابت کردند که ارتباطی بین افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی در جوانان و موضوعات بهداشت روان جوانان وجود دارد اما جوانان معتقدند که کارشان به شبکه های اجتماعی پیوند خورده است.
مطالعات گذشته نشان داده است دانش آموزانی که وقت بیشتری را در فیسبوک می گذرانند به احتمال زیاد به همسالان خود حسادت می کنند و سطح رضایت شان از زندگی پایین تر است در حالی که افرادی که زمان بیشتری را صرف ورزش، تعامل شخصی، کار و یا سایر فعالیت های غیر رایانه ای انجام می دهند خوشبخت تر و خوشحال تر هستند و عزت نفس بالاتری دارند.
استفاده از رسانه های اجتماعی همچنین می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد و استفاده فراوان از آن می تواند نگرانی های مربوط به فرم بدن را افزایش دهد.
در این تحلیل آمده است: «به نظر می رسد که استفاده از رسانه های اجتماعی بیش از ۱ تا ۲ ساعت روزانه مشکل ساز می شود.»
محققان خاطرنشان کردند که این یافته ها به عنوان یک محکومیت گسترده برای رسانه های اجتماعی گفته نمی شود. برای مثال فیسبوک مزایایی دارد زیرا می تواند از احساسات جامعه پشتیبانی کند.

 

چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟

 

طبق این تحلیل، همه جوانان در مواجهه با استفاده از رسانه های اجتماعی در حفظ «سلامت روانی مثبت» با همان مشکل روبرو نخواهند شد.
دختران، که عموما میزان خودآزاری بالاتری دارند و شاهد افزایش شدید در افسردگی شان گزارش شده، در معرض خطر بیشتری برای تأثیرات منفی بر سلامت روان هستند.
در این تحلیل آمده است: «دختران و خانمهای جوان نسبت به پسران تمایل دارند وقت بیشتری را در رسانه های اجتماعی بگذرانند، در معرض حمله سایبری قرار بگیرند و به همین علت دچار آسیب های بیشتری در سلامت روانی شان می شوند.»
محققان گفتند، جوانانی که وقت زیادی را برای معاشرت در زندگی و فضای واقعی نمی گذرانند نیز با تأثیرات منفی بیشتری روبرو می شوند در حالی که به نظر می رسد افرادی که «بیشتر اوقات آنلاین هستند آسیب کمتری می بینند.»
آنها پیشنهاد کردند : متخصصان پزشکی در کار بر روی «بهداشت روان» جوانان باید در مورد خطرات رسانه های اجتماعی با آنها و خانواده های شان صحبت کنند.
این امر می تواند منجر به تنظیم قوانین در خانواده شود. مانند استفاده از تلفن های هوشمند، لپ تاپ و … دور از دسترس گذاشتن و قرار دادن آنها یک ساعت یا دو ساعت قبل از خواب شود.

رسانه های اجتماعی | مشکلات سلامت روان جوانان| روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا