کانادا

ترودو بر حمایت ترامپ در گفتگو با چین تاکید کرد

ترودو بر حمایت ترامپ در گفتگو با چین تاکید کرد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا سه شنبه گذشته از حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در طول گفتگو با « شی جین پینگ » رئیس جمهور چین خبر داد.

ترودو در حاشیه اجلاس جی ۲۰ در اوزاکای ژاپن موفق شد با « شی جین پینگ » رئیس جمهور چین در رابطه با Michael Kovrig دیپلمات سابق و Michael Spavor کارآفرین که در طی این تنشها دستگیر شدند صحبت کند.

ترودو یاد آور شد:
پیش از برگزاری اجلاس جی ۲۰ در دیداری که با ترامپ داشتم او قول داده است که در دیدار با رئیس جمهور چین در رابطه با دو بازداشتی کانادایی نیز صحبت کند.

وی در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور اکراین نیز گفت:
مطمئن هستم رئیس جمهور ترامپ این موضوع را با طرف های چینی در میان گذاشته است.

ترودو پیگیری موضوع دستگیر شده های کانادایی را از موضوعات مهم برای کانادا خواند و بیان کرد:
این موضوع برای ما خیلی مهم است و راجع به آن با « شی جین پینگ » رئیس جمهور چین گفتگوهای زیادی کردم.

ترودو خاطر نشان کرد که کانادا خیلی خرسند است از اینکه بسیاری از کشورهای جهان در طی مدتی که کانادا با چین دچار تنش شده بود با ما دوست متحد و همراه بودند .

بنابر این گزارش روابط چین و کانادا درپی دستگیری منگ ژو مدیر مالی ارشد هواووی در ونکوور (با درخواست امریکا و به دلیل دور زدن قوانین تحریم ایران) به تیرگی گراییده است.

پس از آن ماموران چینی دو تبعه کانادایی را به جرم جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی چین دستگیر کردند. همچنین چین در کنار اقدامات سیاسی وارد جنگی تجاری و با ممنوعیت ورود محصولات کشاورزی کانادا به چین بیش از پیش با کانادا دچار چالش شد.

گفتنی است سه شنبه ای که گذشت Zelensky رئیس جمهور اکراین در سفر نخست خود به امریکای شمالی (کانادا) در کنفرانس خبری مشترکی با جاستین ترودو حضور پیدا کرد.

در حاشیه این کنفرانس خبری دو کشور چندین سند همکاری مشترک با هم به امضاء رساندند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا