کانادا

اعتراض ماموران زن پلیس به آزارهای جنسی و تبعیض آمیز در دایره پلیس

 

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از سی تی وی؛

«افی ضرابی» سال ۱۹۹۱ به همراه خانواده اش از ایران به کانادا آمده است. او در آن زمان ۹ ساله بوده و والدینش به دلیل جنگ با سه فرزند خود از کشور خارج شده بودند.

«افی» به سرعت زبان انگلیسی را آموخت و در نوجوانی می دانست که می خواهد وارد حرفه ای شود که از مردم محافظت کند بخصوص در کشور جدیدی که از خانواده اش استقبال کرده است.

“ضرابی” می گوید: این کار را از دوران نوجوانی دوست داشتم. من همیشه در کنار زنان قوی و مثبت بودم و به نوعی با پلیس سر و کار داشتم.

وی در گفتگو با برنامه W5 در رابطه با تصمیمش برای جستجوی شغل پلیس بیان کرد: این یک شغل شریف است و تنها شغلی بود که از نوجوانی می خواستم وارد آن بشوم.

ورود به دانشگاه، کارهای سخت داوطلبانه در جامعه بخشی از کارهای او برای رسیدن به شغل پلیسی و پوشیدن لباسی است که آرزوی آن را داشته است.

او ادامه می دهد: من یک خواهر بزرگ بودم و یکی از کارهایی که لازم بود انجام دهم تجربه کار در Toronto Community Housing بود چراکه کار در آنجا را به شغل پلیسی خیلی نزدیک می دیدم.

 

Effy Zarabi alleges that while working in the Toronto Police Service, she experienced a steady barrage of unwanted sexual advances, racially explicit materials and inappropriate and sexualized messages, some targeted directly at her

تا اینکه سال ۲۰۰۸ افی یکی از بزرگترین نیروهای پلیس شهرداری کانادا در بخش خدمات پلیس تورنتو شد.

ضرابی با یادآوری اولین باری که لباس خود را بر تن کرده بود گفت: ” وه…  که پر افتخارترین لحظه زندگی ام بود، بهترین چیزی که می توانستم داشته باشم.”

لحظه ای بود که احساس می کردم من بالاخره آن را ساختم و تمام تلاشهایم به نتیجه رسید. احساس می کردم کاری انجام دادم.

با این وجود طولی نکشید که پرچمهای قرمز آزار جنسی و تبعیض برای ضرابی بالا رفت. او به دانشکده پلیس رفت تا بتواند نشانه های هشدار در محل کارش را بشناسد.

او می گوید وقتی در سرویس پلیس تورنتو کار می کرده، ناخواسته با مسائل مختلف و  همچنین مسائل جنسی یا نژادی درگیر بوده است.

“افی” می گوید: من فکر می کنم همه می گویند، خوب شما خودتان می دانید چکار می کنید، اما شما تا رسیدن به آن مرحله نمی دانید.

صحبتهای ضرابی با صحبتهایی که بیش از ۳۰۰۰ زن پلیس که در سرویس خدمات پلیس تورنتو کار می کنند منافاتی ندارد.

در سال ۲۰۱۶ آنها در این رابطه پیروزی بزرگی بدست آوردند وقتی پلیس کانادا دادخواستی برای مقابله با آزار و تبعیض جنسی زنان را مطرح کرد.

در سال ۲۰۱۶ آنها وقتی RCMP یک دادخواست برای مقابله با آزار و تبعیض جنسیتی زنان را مطرح پیروزی گسترده ای کسب کردند

درپی رفع این معضل، سایر افسران زن نیز به آن پیوستند، یک گروه ۱۲ نفره در واترلو و یک گروه ۱۴ نفره از کلگری تجربیاتشان را درمیان گذاشتند و با امید به موفقیت بیشتر وارد عمل شدند.

“جن مگنوس” یکی از این افسران بود. او بعنوان یک افسر در سرویس پلیس کلگری می گوید که او در طول ۱۴ سال با لباس فرم پلیس متحمل آزار و اذیت جنسی بوده است. او هرگاه می خواسته اعتراض کند و حرفی بزند یا کاری کند اوضاع بدتر می شده بنابراین از این کار منصرف می شده است.

وقتی او رسما در سال ۲۰۱۷ از کارش استعفا داد در مقابل جلسه کمیسیون پلیس دو دقیقه صحبت کرد و یک بیانیه ارائه داد.

وی گفت: من مورد آزار و اذیت جنسی تحقیر و عذاب قرار گرفته ام. من سرویس پلیس کلگری را ترک نکردم بلکه این سرویس پلیس کلگریست که مرا رها کرده است. سپس سرش را پایین انداخت و در میان دستانش گرفت.

 

Effy Zarabi
Effy Zarabi

اکنون مگنوس توجه خود را معطوف به تحقیقات کرده است. موضوع رساله دکتری او نیز «تاثیر فرهنگ مردانه در پلیس» است.

او در پاسخ به این سوال که آیا آزار و اذیت و سوء استفاده جنسی از زنان در پلیس رواج دارد گفت: دقیقا همینطور است. تا امروز که من داستانهای وحشتناکی شنیده ام. او در تلاش است تا به آنها (افسران زن) کمک کند اما اغلب آنها می ترسند بنابراین سکوت می کنند.

سکوت دلیل بزرگی برای کامل نبودن آمار این مسائل در کانادا است. به همین دلیل است که مشاوران شخص ثالث برای بررسی بی طرفانه در محل کار برای اطمینان از ایمنی زنان شاغل مشاوره می دهند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۳ توسط پلیس کلگری انجام شد. پلیس تورنتو نیز بررسی را شروع کرده و پیش بینی می شود تا بهار ۲۰۲۰ به پایان برسد.

برنامه W5 در سراسر کشور با روئسای پلیس گفتگو کرده و پاسخهای صریح و صادقانه ای راجع به فرهنگ تعهد و تغییر دریافت کرده است. یکی از این رئوسای پلیس «برایان لارکین» از پلیس منطقه ای واترلوو بوده است.

وی می گوید: این عالی و جایی که می خواهم باشم نیست اما باور دارم که در جهت درستی حرکت می کنم.

او می افزاید: من فکر می کنم که شما می دانید تمرکز زیادی روی رئسای پلیس صورت گرفته است برای اینکه مشخص شود ما حرفه ای هستیم یا خیر؟ چگونه می خواهیم این موضوع را به جامعه منعکس کنیم؟ من معتقدم پلیس همیشه فرصت دارد تا سفیر یا راهنما شود و تغییر بوجود آورد.

“افی ضرابی” دختر جوانی که به کانادا آمده و رویای پلیس شدن خود را محقق کرده اکنون در مرخصی استرس است. او و دو افسر زن دیگر تهدید کرده اند که به دلیل ایجاد فضایی مسموم، نژادپرستانه و جنسیتی از پلیس تورنتو شکایت می کنند.

این تهدید وقتی دو افسر دیگر در رابطه با عدم فشار مطمئن شدند، برطرف شد.

اما «افی» می خواهد خودش این شکایت را پیگیری کند و این موضوع در حال حاضر در دادگاه حقوق بشر انتاریو مطرح شده است.

 او با وجود موانع در این راه همچنان به حرفه ای که داشته امیدوار است و می گوید: شما باید خوش بین باشید، مثبت بیاندیشید و به تغییرات اعتقاد داشته باشید و حتی اگر آنها سخت باشند باید بدانید چرا در حال نبرد هستید و سعی کنید که کاری کنید.

 

Effy Zarabi alleges that while working in the Toronto Police Service, she experienced a steady barrage of unwanted sexual advances, racially explicit materials and inappropriate and sexualized messages, some targeted directly at her (W5)
Effy Zarabi alleges that while working in the Toronto Police Service, she experienced a steady barrage of unwanted sexual advances, racially explicit materials and inappropriate and sexualized messages, some targeted directly at her (W5)

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا