کانادا

با جداسازی کروناویروس، دانشمندان کانادایی به تولید واکسن کووید۱۹ نزدیک شدند

PHD
PHD
با جداسازی کروناویروس، دانشمندان کانادایی به تولید واکسن کووید19 نزدیک شدند
با جداسازی کروناویروس، دانشمندان کانادایی به تولید واکسن کووید۱۹ نزدیک شدند

یک تیم از دانشمندان کانادایی به منظور تولید واکسن کووید ۱۹ موفق به جداسازی کروناویروس و نمونه‌های آزمایشگاهی آن شدند.

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از ایندیپندنت؛

محققان و پژوهشگران سانی بروک، دانشگاه مک مستر و دانشگاه تورنتو، کروناویروس را از دو نمونه جدا و در یک محیط دیگر کشت کردند.

این کار به معنای جدا کردن بیماران مبتلا به کروناویروس نیست بلکه به این معناست که دانشمندان بر روی نمونه ای خالص از این ویروس را که خارج از بدن انسان شده تحقیق می کنند.

به گفته این تیم نمونه های آزمایشگاهی رشد یافته به دانشمندان در کانادا و در سراسر جهان کمک می کنند تا آزمایش های تشخیصی بهتر، درمان ها و واکسن ها را برای مقابله با کروناویروس انجام دهند.

این اولین بار نیست که این ویروس جدا سازی شده است. پیش از این دانشمندان چینی آنرا جدا سازی کردند. پس از چینی ها، تیم های تحقیقاتی در استرالیا و ایتالیا نیز سعی کردند نمونه های ویروس را در آزمایشگاه  جدا کرده و کشت کنند.

با این وجود از آنجایی که ویروسها بطور مداوم در حال تکامل و جهش هستند در حال حاضر چندین سویه کروناویروس وجود دارد که تمام آنها با نام Sars-CoV-2 شناخته می شوند.

کووید ۱۹ نامی است که به بیماری بالینی این ویروس گفته می شود.

هربار که این ویروس شخصی را آلوده می کند، در دستگاه تنفسی او بازتولید شده و جهش می یابد و در حدود نیمی از جهش های ژنتیکی صورت می گیرد. در شیوع فعلی جهش ها منجر به ظهور دو سویه اصلی ویروس شده است. کسی که از نزدیک با مبتلایان این بیماری در ووهان ارتباط داشته مبتلاتر به نظر می رسد.

بنابر تحقیقات صورت گرفته مورد دوم تاکنون شیوع کمتری داشته و تاثیر کمتری بر میزبان خود دارد.

اما هر جداسازی ویروس به دانشمندان این امکان را می دهد که ببینند ویروس Sars-CoV-2 با چه سرعتی در حال جهش است و پیامدهای آنرا روی انسان بررسی کنند.

دکتر “سمیرا مبارکا” میکروبیولوژیست و متخصص بیماریهای عفونی سانی بروک – تورنتو در این رابطه گفت: ما برای رسیدن به روش درمان این بیماری نیاز به ابزارهایی داشتیم.

وی افزود: پاسخ فوری خیلی ضروری و مهم است اما راه‌حل‌های طولانی مدت، از تحقیقات اساسی درباره این ویروس مرگبار پدید می‌آید.

دکتر “راب کوزاک” میکروبیولوژیست بالینی “سانی بروک” می گوید: پژوهشگران این موسسه در سطح جهان گردهم آمده و طی چند هفته آینده موفق به جداسازی این ویروس می شوند. این رخداد نشان می دهد که کار تیمی به نتیجه می رسد.

دکتر “آرینجای بانرجی” از دانشگاه مک‌مستر نیز گفت تحقیقاتی که این تیم انجام داده است، دانشمندان را در تحقیق در رابطه با این ویروس در سراسر جهان آگاه می کند.

او افزود:‌ حالا که ویروس Sars-CoV-2 را کشت دادیم، می‌توانیم آن را با دیگر محققان در میان بگذاریم و این کار گروهی را ادامه دهیم. هر چه تعداد ویروس‌هایی که به این شکل درست می‌شود بیشتر باشد، بیشتر می‌توانیم یاد بگیریم، همکاری کنیم و یافته‌هایمان را با هم تقسیم کنیم.

جداسازی | کروناویروس | دانشمندان | کانادایی | تولید واکسن | کووید۱۹ | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا